Morane Saulnier M.S. 406

click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406

Manufacturer: Kit: Quality:
Heller Morane Saulnier M.S. 406

- T -

Für ihre Zeit, die 1930 Jahre, war die M.S. 406 mit zwei Tragflächen-MG und einer Motorkanone, durch die Propellernabe feuernd, gut bewaffnet.
Die M.S. 406 konnten in den Leistungen mit ihren Konkurrenten auf der "gegenüber" liegenden Seite, der Messerschmitt Bf 109, und auch denen der "benachbarten" Seite, der Hawker Hurricane, nicht mithalten, da der Hispano-Suiza 12Y, ein recht langhubiger 12-Zylinder V-Motor, mit etwa 860 PS zu gerade mal 490 km/h reichte.
Zudem trug die Französische Luftwaffe den Mangel eines auf moderne Kriegführung nicht eingehenden Generalstabes, welche die Luftwaffe in erster Linie als Aufklärungsinstrument betrachtete und nicht als taktisches und strategisches, kriegsführendes Hauptinstrument.

Dieser, bestimmt um die 40 Jahre alte Bausatz, steht schon 20 Jahre vollendet in meinem "Hangar" und wurde also zu einer Zeit, da für die meisten Modellbauer das Wort Luftpinsel noch unbekannt war, geschweige denn daß ein solcher erschwinglich gewesen wäre, mit Farbe und Pinsel "dekoriert".
Dementsprechend ist das Endergebnis natürlich mit heutigen, mit dem Luftpinsel lackierten, Modellen nicht vergleichbar
Maßhaltigkeit, Proportionen, Feinheit der äußeren Details war durchaus auf der damals entsprechenden Höhe der Zeit. Dies zeigt das exzellente Fahrwerk, bei dem ich es lediglich verabsäumte, es durch Bremsleitungen zu verfeinern (aber soweit war ich damals noch nicht). Daß die Fahrwerksschächte klägliche Leere aufweisen war damals schon positiv zu bewerten, die meisten Bausätze zeigten zu jener Zeit lediglich ein kleine Einbuchtung im unteren Flügel, in welche nie und nimmer ein Fahrwerk gepaßt hätte.
Die etwas ungeschlachte Kanzel durch eine selbstgezogene zu ersetzen und diese auch noch so auszuführen, daß der Schiebemechanismus funktioniert, ist gut gelungen. Auch das selbstgemachte Visier entspricht dem Original. Die Auspuffenden wurden aufgebohrt, die MG's durch Röhrchen ersetzt.
Heller hatte diesem Modell sogar ein recht schönes, gut "geprägtes" Instrumentenbrett spendiert; über den Sitz und den kläglichen (nicht vorhandenen) Rest der Einrichtung sollte man besser schweigen.
Der, wie im Original, bewegliche Kühler vermochte so etwas wie Begeisterung zu wecken. Um dem doch recht ansehnlichen Modell noch etwas "Leben" zu verpassen, entschloß ich mich, die Höhenruder nach unten ausgelenkt darzustellen und die Landeklappen abgesenkt zu zeigen. Letzteres betrachtete ich damals als stolzen Höhepunkt des fertigen Modells, aus heutiger Sicht jedoch würde ich es in dieser Form nicht mehr tun.
Die Tarnung wurde mit Malfarben für Bauernmalerei (!) aufgebrcht, die Markierungen und Kennungen lagen dem Bausatz bei.
An dieser Stelle ein Aufruf an alle Hersteller von Bausätzen des WK 2: Es wäre höchste Zeit, einen der modernen Technik entsprechenden Bausatz der M.S. 406 in 1/72 aufzulegen!
At the time, the M.S. 406 was created - in the 1930's - this aircraft was rather well equipped with a cannon firing through the spinner and two machine guns in the wings.
The M.S. 406 was not competitive to neither it's direct opponents, the German Messerschmitt 109, nor to the companiobale British Hawker Hurricane, caused by it's engine, a rather long-stroking V-12-Cylinder Hispao-Suiza, with a rather poor acitivity of 860 hp enabling the M.S. 406 to reach top velocity of just 490 mph.
Further, the French Airforce had to bear a completely failing general staff, incompetently insisting that an airforce had to be an instument of reconnaissance instead of a tactical and strategic main-instrument of actual, modern warfare.

This kit, certainly a 40 years of age, is resting finished in my "hangar" since a 20 years; a time, most modellers were truly unfamiliar with such an exotic tooling like an airbrush, let alone this tool to be effordable to the coventional modeller. So I did as most of the other modellers did - I painted the kit with an ordinary brush.
Accordingly to this fact, the rsulting effect is not comparable to kits camouflage-sprayed with modern airbrushes.
Propertions and measures, the acuteness of exterior details, were equivalent to the standards at that time. So ist the excellent undercarriage; I merely missed to add some brake-pipes (but at this time, my skill was not that good to do it fine). The wheel-wells show deplorable emptyness - which was to rate rather positiv in these years, because most of that times kits were equipped with whell-wells never able to hold just any part of the kits' undercarriages.
I succeeded in replacing the kit's rather bulky canopy by a self-made vacu-canopy with a truly well working sliding mechanism. The scratchbuilt gun-sight correlates to the original one. All the exhaust-pipes were drilled up and the kit's guns in the wings were replaced by some plastic-tubules.
Heller even equipped this kit with a fine molded instument panel;which was not just self-evident in these days; but let us button up the mouth about the absolutely inadequate, even not existing, depressing rest of the "interior".
Only the oil-cooler, movable up- and downwards as the original one, is able to raise some kind of enthusiasm. To add some further agility to the rather well done model, I decided to lower the landing-flaps and the elevator. The latter appeared to be the proud culmination of the finished kit in these days, but I would not more execute it in the same way viewing it by my skill of today.
The camouflage was easily done with some colors designated to do hobby-painting with a simple brush; the markings and numbers were added to the kit.
At this place cuncludign an appealing to all the manufacturers of platic-kits: It is heigh time, to produce a M.S.406 kit in 1/72 equivalent to to the modern possibilities of technics!

Further pictures

click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406
click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406 click here to get the full-size Morane Saulnier M.S. 406

back