Heinkel He 280 V-3

click here to get the full-size He 280 V3

Manufacturer: Kit: Quality:
HUMA Heinkel He 280

- T -

Obwohl Ernst Heinkels zweistrahliges Jagdflugzeug, die He 280, vor Willy Messerschmitts konkurrierender Me 262 flog, unterblieb eine Serienfertigung. Das für die Serienfertigung der He 280 vorgesehene Triebwerk, Heinkel He S 03, wurde niemals serienreif. Die eigenwillige Konstruktion des Leitwerks war für den Serienbau ebenfalls zu zeitaufwendig. Um dies zu ändern hätte man sehr vieles anders konstruieren müssen. Zudem bot die Me 262 mit ihren gepfeilten Tragfächen ein günstigeres Flugverhalten bei hohem Tempo.
HUMA verdanken wir den einzigen 1/72er Bausatz dieses Flugzeugs. Daß es sich um eine Kleinserie handelt, merkt man sofort an der Qualität. Zwar sind die Tragflächenhinterkanten sehr schön dünn, aber besonders beim Cockpit hat HUMA doch sehr gespart. Instrumentenbrett, Visier, Sitz, Gurten und Vacu-Kanzel entstanden im Eigenbau.
Der Bausatz wird mit verschiedenen Triebwerken geliefert; He S 03 (Radialverdichter), Jumo 004 (Axialverdichter), Argus Schubrohre und zusätzich noch die anstelle der Triebwerke angebauten Strömungskörper für die Schleppflüge. Die Ausstattung mit den Argus-Rohren gefiel mir nicht, die Jumo 004 sind etwas zu groß geraten und so bekam meine He 280 V3 den Bauzustand mit den Heinkel-Triebwerken. Die V3 wurde nämlich zu Versuchszwecken mal mit diesen und mal mit jenen Turbinen geflogen und war zudem noch die einzige bewaffnete He 280. Die Mündungen der drei MG 151/20 wurden aus heißgezogenen Plastikröhrchen gemacht.
Dank vorhandener Unterlagen (ein Heft von Squadron Signal), war alles relativ leicht zu bewerkstelligen. Man muß in den Bug genug Ballast einfüllen, das Heck ist nämlich ziemlich schwer.
Die Farbgebung in neutralem Grau entspricht am ehesten dem Originalanstrich. Die beigelegten Kennungen waren recht gut und hielten ohne Probleme.
Although Ernst Heinkel's two-engined jet-propelled fighter, the He 280, had it's maiden flight before Willy Messerschmitt's competing Me 262, there was no mass line-production. The intended jet-engine, Heinkel He S 03, had never become ready for mainstream and there would be too much time wasted building the tail unit's extra-ordinary construction in mass line-production. To change this, there ought to be more changes in the main-construction. Moreover, the Me 262, offered better high-speed flight-characteristics with its backward swept wing.
The only 1/72 kit of the He 280 we due to HUMA. Of course, there is a short-run product's quality, one can immediatly recognize. On the one hand the wings' trailing egdes are very thin, on the other hand HUMA was excessively saving with the cockpit's interior. Instrument panel, gun-sight, seat, set-belts and vacu-formed canopy were scratch-built by myself.
The kit is delivered with different engines; He S 03 (radial compression), Jumo 004 (axial compression), Argus pulso-jet-pipes and additional the dummy-jet-bodies used for the towed-flight-trials. The Argus pulso-jet-pipes did not please me, the Jumo 004 are a bit too large, so my He 280 V3 got the state of equipment with He S 03 radial jet-engines. The V 3 was generally used as an engine-test-bed, equipped once with these and some other time with other jet-engines and was, additionally, the only armed He 280, equipped with three MG 151/20. The guns muzzles were also scratch-built of hot-towed plastic-tubules.
I own an issue of Squadron Signal about the He 280, so all the work I had to do, succeeded rather fine. There ha to be added enough weight into the front, the back is rather heavy.
Camouflage in neutral grey comes next to the original color. The decals were rather fine and have good adhesive, they could be attached without problems.

Further pictures

click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3
click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3
click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3
click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3 click here to get the full-size He 280 V3

back