Bachem Ba 349 A Natter

click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter

Manufacturer: Kit: Quality:

Heller

Bachem Ba 349 A Natter

- T -

Dieser winzige Abfangjäger wurde im Frühjahr 1945 aus der Notwendigkeit geboren, mit immer weniger Material immer höhere Leistungen zu erbringen. Der raketengetriebene Einsatz war ja schom von der Messerschmitt Me 163 her bekannt, nur mußte noch kleiner und sparsamer gebaut werden. Der erste bemannte Natter-Flug mit Raketentriebwerk endete mit Absturz und dem Tod des Piloten. Zum Einsatz mit scharfer Bewaffnung, einem Bündel R4M-Raketen im Bug, kam es nicht.
Gleich vorweg - nein, das ist nicht der neue Bausatz von Brengun. Aber als ich den zur Hand nahm, fiel mir das Heller-Modell wieder ein, das ich vor 30 Jahren fertigstellte. Damals waren versenkte Gravuren noch nicht üblich, aber wenigstens die Cockpithaube war damals schon zweiteilg, was ein wenig Einblick in ein spärlich eingerichtetes Cockpit zuließ. Letzteres war aber auch im Original nicht üppig ausgestattet, da nur die allernötigsten Instrumente eingebaut waren.
Die Qualität des Bausatzes war für damalige Verhältnisse gut, Kennungen und Markierungen lagen keine bei. Die Bemalung erfolgte nach den Angaben der Bauanleitung mit einem gewöhnlichen Pinsel.
This tiny interceptor was built in early 1945 on the necessity, to increase the fighting-performance with less consumption of material. Jet propelled action was already known from the Messerschmitt Me 163, so there had only to be built still more tiny and still more sparingly. Buit the first jet propelled manned flight of a Natter finished with a high-speed crash and the pilot's death. So this aircraft was never seen in action with unlocked arms, a pack of R4M-rockets in the aircraft's nose.
To come to the point - no, this is not the new Brengun kit. Bau when byuing this one, I remembered the antique Heller-kit, which I had bought and finished some 30 years ago. At that time there were no engraved panael-lines ussual, but the canopy was alreeady molded in two separate parts, allowing some view in a scantly equipped cockpit. But the Natter's origninal interior was not so opulently too, because there were just the most neccessery instuments added to the cockpit.
The kit's quality was proportional well for that time, there were no markings, numbers, or batches. I made the camouflage following the instrucuions with a simlpy brush.

Further pictures

click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter
click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter click here to get the full-size Bachem Ba 349 A Natter

back